home | about | partners | faq | contact


  play details
 
search

You can use wildcards.
 
 advanced search >>
 
 select language of
translation >>
 
 alphabetical list
by playwright >>
play "The Day after tomorrow"

original title Over morgen 
original language Dutch 
playwright Roel Adam
world premiere 1989
title of translation The Day after tomorrow 
language of translation English 
translator Noel Clark
synopsis

Over morgen is een toneeltekst, geschreven voor kinderen van vijf, zes en zeven jaar, in opdracht van Tejater Teneeter. Het is een sprookjesachtig verhaal, vol symbolische verwijzingen, over de twee zusjes Alize en Gwenny. Alize is de oudste en Gwenny de jongste. Daar kunnen ze niets aan veranderen. Als Gwenny beweert heel goed de oudste te kunnen zijn, zegt Alize dan ook tegen haar: ‘Het is geen kwestie van kunnen. Het is een kwestie van zijn.’ Allebei worstelen ze met de rol, die ze - zonder het te willen - ten opzichte van elkaar spelen. Alize voelt zich verantwoordelijk. Ze voelt zich ook verplicht zich ten opzichte van haar zusje altijd oplettend en verstandig te gedragen. Het gevolg daarvan is, dat ze een hoofd vol zorgen heeft en de dingen zwaar opneemt.
Voor Gwenny daarentegen is het leven veel zorgelozer. Zij laat zich door Alize beschermen en bemoederen, terwijl ze eigenwijs en roekeloos het gevaar opzoekt. Het stuk speelt zich af ín, op en rondom een reusachtige stoel. Deze stoel stelt het huisje voor, waar de twee zusjes wonen. Of het verhaal zich afspeelt in en rond het huis van de zusjes (de stoel) en zij hun reis daar fantaseren of dat ze werkelijk op reis gaan, wordt in het midden gehouden.
Wanneer Alize en Gwenny op een nacht liggen te slapen, worden ze onverwacht wakker in dezelfde droom. Ze voelen zich wakker, terwijl ze weten dat ze dromen. Alize probeert wakker te worden, maar dat lukt niet. In die droom ontmoeten ze hun ongeboren broertje. Hij vertelt, dat hij hen heeft uitgekozen als toekomstige zusjes, maar nog niet geboren durft te worden. Hij leeft namelijk in een ander land achter de horizon, waar hij in de ban gehouden wordt door muziek. Alize en Gwenny beloven hem te zullen bevrijden. Daartoe moeten ze een reis maken over bergen naar een donker woud, om daar de deur naar het hun onbekende land te zoeken. Eenmaal ontwaakt, gelooft Alize niet meer in de droom, maar Gwenny is vast van plan om te gaan en drijft haar zin door. Wanneer ze, tijdens hun zoektocht, ruzie krijgen, raken ze elkaar kwijt in het angstaanjagende, donkere woud. Ze moeten alleen verder. Gedwongen zelfstandig te handelen, blijkt dan hoezeer ze verbonden en van elkaar afhankelijk zijn. Toch vindt Gwenny haar weg naar de deur. Wanhopig ronddwalend ontmoet ze een heks (Alize, verkleed als heks). Deze belooft de juiste weg te wijzen, mits Gwenny voor haar een loodzwaar mandje draagt. Want, zo wrijft ze haar onder de neus: ‘De lasten van het leven hebben zo hun gewicht.’ Het mandje bevat ‘alles waar de mensen niet aan denken’.
Ook Alize vindt de deur naar het andere land, waarin ze niet geloofde. Zij ontmoet een fee (de verklede Gwenny), die haar ertoe dwingt in stilte naar de geluiden van de bomen te luisteren en zich door haar te laten helpen. Als ze elkaar teruggevonden hebben en hun broertje uiteindelijk bevrijden, zijn ze door het avontuur gelouterd. Ze zijn tot het inzicht gekomen dat het belangrijk is om je eigen keuzes te maken. Het doet er niet toe wie gelijk heeft of de wijste is.
Ze ontwikkelen zich zowel individueel als in relatie tot elkaar. Binnen de heldere structuur van het stuk wordt deze ontwikkeling als het ware verpakt in een fantasievolle ontdekkingsreis. Het taalgebruik van de twee zusjes is opvallend volwassen, maar ook kinderlijk en eenvoudig, met veel herhalingen. Dit draagt ertoe bij dat het verhaal lichtvoetig en diepzinnig tegelijk is.

Over morgen werd gespeeld in het seizoen 1989 - 1990 door Tejater Teneeter in de regie van Roel Adam. De première vond plaats op 31 januari 1990 in Het Badhuis in Nijmegen.

 
further information click here
 
« back




   Czech Republic »
   Finland »
   France »
   Germany »
   Netherlands »
   Poland »
   United Kingdom »
   Slovakia »
   Sweden »
   Further Projects »
home | contact | disclaimer © 2017 Information Centre for Drama in Europe (ICDE). All rights reserved.