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play "Brief an die Schauspieler"

original title lettre aux acteurs 
original language French 
playwright Valère Novarina
original represented by
Editions Henry Lemoine
phone: 33(0)156 6886 65
fax: 33 (0) 1 56 68 90 66
mail: 27 boulevard Beaumarchais
75004 Paris
France
e-mail: info@henry-lemoine.com
internet: www.editions-lemoine.fr
title of translation Brief an die Schauspieler 
language of translation German 
translator Leopold von Verschuer
Katja Douvier
synopsis

„Friss, schlürf, kau, lung dich auf … den Text zerkauen und essen!“ fordert Valère Novarina in seinem „Brief an die Schauspieler“ Er erteilt Bühnenrealismus und Psychologie eine deutliche Absage. Stattdessen soll die Sprache Räume füllen, Worte Musik schreiben und der Schauspieler Schöpfer sein. Das Wort ist das Fleisch des Theaters, das gesprochene Wort. Der „Brief an die Schauspieler“ ist Forderung an das Theater und Gegenstand des Theaters zugleich, die Form ist der Inhalt – also Musik. Sein Postulat ist ebenso exakt wie mythisch: Ein dunkles Loch, erfüllt von Tönen, Lauten, Worten. Ein Theatermanifest, das lautfreudig für ein Theater der Sprache, der Münder und Ohren plädiert und lustvoll gegen die öffentlichen Debatten polemisiert.


“Gobble, slurp, chew, inhale … chew up and eat the text!” demands Valère Novarina in his “Letter to the Actor”. He hands a distinct rejection to stage realism and psychology. On the contrary, language should fill space, words should write music and the actor should be a creator. The word, the spoken word is the meat of the theatre. The “Letter to the Actor” is at once a demand to the theatre and an object for the theatre. The form is the content – music. His postulate is as exact as it is mythic: a dark hole, filled with tones, syllables, words. A theater manifesto that pleads loudly and joyfully for a theater of language, of mouths and of ears, while enthusiastically inspiring polemic debate among viewers.

 
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